ارتودنسی فانکشنال چیست؟ + آشنایی با انواع عملی ارتودنسی و نحوه عملکرد آنها


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : جمعه 12 خرداد 1402
بازدید : 16927
نویسنده : سئوکار


دستگاه فانکشنال نام وسیله ای است که در ارتودنسی فانکشنال دندان استفاده می شود. انواع لوازم کاربردی موجود است و بیشتر برای اصلاح بدشکلی های کلاس 2 استفاده می شود. در این ناهنجاری، فک بالا و پایین تراز نیست. به این معنی که فک بالا رو به جلو است یا فک پایین به عقب یا ترکیبی از این دو حالت. در مقاله به ارائه یک دستگاه فانکشنال و انواع آن می پردازیم، توضیح می دهیم که ارتودنسی فانکشنال چیست و هزینه یک دستگاه فانکشنال چقدر است.

 



ارتودنسی فانکشنال چیست؟

ارتودنسی فانکشنال روشی از ارتودنسی است که علاوه بر اصلاح موقعیت دندان ها، موقعیت فک را نیز اصلاح می کند. فک نامرتب می تواند مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد کند. دو نوع از این نوع بریس ها وجود دارد: ثابت و متحرک. نوع ثابت توسط متخصص ارتودنسی در دهان قرار می گیرد و بیمار تا پایان درمان نمی تواند آن را از دهان خارج کند.

ارتودنسی فانکشنال

بله، این مشکل را می توان مهمترین مزیت ارتودنسی اصلاح شده دانست. زیرا در این صورت همکاری بیمار برای نتیجه گیری درمان ضروری نیست. اما در حالت متحرک، بیمار می تواند دستگاه را از دهان خارج کند و نتیجه نهایی درمان بستگی به همکاری دندانپزشک و بیمار دارد.

 

مزایای ارتودنسی فانکشنال چیست؟

این نوع روش ارتودنسی فواید و مزایای زیادی دارد که در زیر به آنها اشاره می شود:

با فرم دادن به صورت در فک و ایجاد فضای مناسب برای دندان ها، استفاده از بریس باعث بهبود ساختار صورت و ایجاد طرح لبخند می شود.

درمان نهایی با استفاده از این روش عالی و پایدار است.

این نوع ارتودنسی دندان می تواند به طور موقت بیماری مفصلی را کاهش دهد.

با این روش درمانی، کشیدن دندان به ندرت ضروری است.

ابزارهای مورد استفاده در این نوع مراقبت از دندان به راحتی تمیز می شوند.

نگهداری از وسایل ارتودنسی کاربردی آسان است.

این روش درمانی چهره بسیار زیبایی را نیز برای فرد به ارمغان می آورد.

این نوع درمان ارتودنسی را می توان از سنین بسیار پایین شروع کرد.

 



مضرات بریس های صورت چیست؟

ارتوپدی فانکشنال فک مانند سایر روش های درمانی نیاز به رعایت بهداشت مضاعف دهان و دندان دارد و بیمار باید در طول درمان به توصیه های متخصص ارتوپد فک عمل کند. در صورتی که بیمار از این نوع ارتودنسی متحرک استفاده می کند باید بداند که برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید با ارتوپد فک و صورت به خوبی همکاری کند.

 

مزایای استفاده از سرنگ چیست؟

ارتودنسی فانکشنال در موارد زیادی مورد استفاده قرار می گیرد که در زیر به آنها اشاره می شود:

از ایمپلنت های دندانی می توان برای تراز دندان ها و ایجاد لبخندی زیبا و جذاب برای بیمار استفاده کرد.

برای کودکانی که مشکلات فک دارند، ارتودنسی فانکشنال می تواند چنین اختلالاتی را درمان کند.

ارتودنسی فانکشنال ممکن است برای درمان انسداد راه هوایی نیز استفاده شود.

از این نوع ارتودنسی می توان برای سلامت صورت، گردن و استخوان های رابط بین گردن و فک نیز استفاده کرد.



ابزار فعال چیست؟

دستگاه ارتودنسی فانکشنال یکی از دستگاه های ارتودنسی است که برای اصلاح ناهنجاری های استخوانی استفاده می شود. اکثر وسایل موجود در ارتودنسی برای اصلاح بی نظمی های موجود و ناهماهنگی دندان ها استفاده می شود. با این حال، دستگاه های کاربردی دندانپزشکی نیز برای اصلاح بی نظمی های دندانی با هدف اصلاح ناهنجاری های فک و فک استفاده می شود.



مقدمه ای بر وسایل کاربردی دندانپزشکی

لوازم کاربردی دندانپزشکی را می توان به دو دسته ثابت و قابل حمل تقسیم کرد. استفاده از وسایل متحرک یا ثابت به وضعیت بیمار و تشخیص ارتودنتیست بستگی دارد. دندان های دائمی عملکردی دارای اجزایی هستند که به قوس دهان متصل هستند.

اما دستگاه تلفن همراه کاربردی (که بیشتر متداول است) ساختاری پلاستیکی دارد و توسط خود شخص نصب یا برداشته می شود. در زیر به انواع دستگاه های دندانپزشکی کاربردی می پردازیم:

1. دستگاه گیاهان دارویی

دستگاه Herbst یک دستگاه ارتودنسی با عملکرد ثابت است و توسط متخصصان برای درمان اوربیت شدید که در رشد فک پایین اختلال ایجاد می کند استفاده می شود.در این نوع دستگاه، بیمار نمی تواند دستگاه را حرکت دهد. و یک دستگاه کاربردی که به قوس داخلی حفره دهان وصل می شود قرار داده شده است.البته برای اطلاعات دقیق می توانید مقاله ارتودنسی متحرک را مطالعه نمایید.

2. دستگاه کاربردی موبایل Bionitor

برخلاف دستگاه‌های Herbst، Bionitor یک دستگاه کاربردی متحرک است که برای اصلاح و تصحیح دیپ بایت طراحی شده است. این دستگاه کاربردی متحرک رشد فک پایین را تقویت کرده و مشکل اوربایت را حل می کند.

 

کیت فعال کننده عملکردی

در ارتودنسی جابجایی فانکشنال، یک دستگاه فانکشنال تنظیمی را بین فک بالا و پایین در افراد مبتلا به این نقص فراهم می کند. این دستگاه ها در مدل های مختلف مانند Actuator H، Actuator V، Actuator Cantor و بسیاری دیگر موجود هستند.

4. ارتودنسی متحرک فانکشنال با فرانکل

برخلاف دستگاه Herbst مانند Bionitor، فرانکل یک دستگاه کاربردی متحرک است و در زمره دستگاه های متحرک ارتودنسی برای درمان ناهنجاری های فک قرار می گیرد. پروتزهای فانکشنال فرانکل مبنایی برای کاهش نیروهای نامناسب عضلانی و تحریک رشد فک پایین و ایجاد فضای آزاد برای رشد دندان های دائمی است.

نحوه عملکرد دستگاه های فانکشنال دندانی فرانکل در ارتودنسی متحرک فانکشنال با سایر لوازم کاربردی سیار مانند بیوایزر و فعال کننده متفاوت است. مدل های مختلفی (فرانکل 1-5) از این دستگاه جراحی قابل حمل بسته به ناهنجاری خاص وجود دارد.

5. بلوک دو دنده عملکردی

برای بهبود روند رشد فک پایین و رفع مشکل اورجت در بیماران مبتلا به این ناهنجاری از دستگاهی کاربردی استفاده می شود.

دستگاه ما کار می کند

مارا یک دستگاه ارتوپدی است که برای جلو بردن فک در افرادی که دندان‌های جلویی بالایی آنها خیلی جلوتر از دندان‌های جلوی پایین است، استفاده می‌شود.



دستگاه های ارتودنسی فانکشنال چگونه کار می کنند؟

دستگاه های ارتودنسی کاربردی به روش های مختلفی برای درمان و اصلاح ناهنجاری های فک استفاده می شود. این دستگاه ها وظیفه ایجاد تغییراتی در عملکرد عضلات و ماهیچه های فک را بر عهده دارند و در واقع نوعی تغییر شکل استخوان را درمان می کنند. دستگاه استخوانی عملکردی با اعمال فشار بر عضلات فک پایین باعث رشد و حرکت آن به جلو می شود. به طور کلی افرادی که از این ابزار استفاده می کنند، تاثیرات این ابزار را می توان بر روی پروفایل این افراد مشاهده کرد. البته باید گفت که اگر بیمار در هنگام استفاده از این دستگاه به دستورات دندانپزشک توجه کند در زمانی چشمگیر نتایج شگفت انگیزی به دست می آید.


تفاوت دندانپزشکی فانکشنال با سایر درمان های ارتودنسی چیست؟

اگرچه ارتودنسی دندان یک علم شناخته شده و مورد علاقه عموم مردم است، اما بسیاری از افراد در مورد انواع روش های درمانی مورد استفاده در این درمان اطلاعی ندارند یا اطلاعات کمی دارند. معمولاً استفاده از ارتودنسی فانکشنال برای اصلاح دندان های کج نادر است. اما در این قسمت این سوال مطرح می شود که این روش درمانی چه تفاوت هایی با سایر روش های ارتودنسی دندان دارد؟ برای درک بهتر این موضوع، می‌توانیم تفاوت بین درمان ارتودنسی و درمان ارتوپدی را مورد بحث قرار دهیم. همانطور که می دانید ارتودنسی با حرکت و حرکت دندان ها و ارتوپدی با مشکلات استخوانی سروکار دارد. ارتودنسی فانکشنال در آمریکا آغاز شد و پزشکی به نام جان ویتزیگ این روش درمانی را برای اصلاح ناهنجاری های دندانی معرفی کرد. حال به بررسی تفاوت این روش ارتودنسی با سایر درمان های ارتودنسی دندان می پردازیم.

در سایر روش های ارتودنسی، اگر بیمار دندان های بسیار نامنظم و شلوغی داشته باشد، ارتودنتیست احتمالا یک یا چند دندان را می کشد تا فضای کافی در دهان بیمار باز شود که می تواند لبخند بیمار را باریک کند. اما ارتودنسی فانکشنال که در دوران کودکی قابل استفاده است، می تواند کام را گسترش دهد و فضای کافی برای دندان ها ایجاد کند. در دوران کودکی رشد فک ها تمام نشده و همچنان ادامه دارد، به همین دلیل دستگاه ارتودنسی کاربردی می تواند به خوبی فک ها را متعادل کند. در این روش درمانی نیازی به کشیدن دندان نخواهد بود و با گسترش فک، بیماری های مفصل گیجگاهی فکی نیز درمان می شود. بنابراین می توان گفت در این روش درمانی از ارتودنسی و ارتوپدی برای رسیدن به نتیجه مطلوب استفاده می شود.

 

مراجعه به منبع: https://realtimedentist.com/1401/12/متخصص-ارتودنسی-دندان-در-تهران/




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان سرچ رنک و آدرس search-rank.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com